De toekomst van de elektrische auto: 4 essentiële vragen

elektrische auto

De elektrische auto heeft de toekomst, toch? Maar is de elektrische auto nu wel het ei van Columbus? Aan de hand van 4 essentiële vragen zoeken we het voor je uit.

#1 Hoe snel gaat de energiecapaciteit van de batterij achteruit?

Net zoals elk product en elke auto bij veelvuldig gebruik slijt, zo wordt de capaciteit van de batterij van de elektrische auto elk jaar iets minder. Maar hoeveel is die afname? Onderzoek laat zien dat een Tesla-batterij na 100.000 mijl – zo’n 160.000 kilometer- ongeveer 10 procent van z’n capaciteit verliest. Nu zijn Tesla’s over het algemeen vrij duur en de accu’s goed, dus bij andere merken kan dat percentage hoger liggen. Zo scheelt het of de batterij passief luchtgekoeld is of actief vloeistofgekoeld (zoals bij Tesla). De laatstgenoemde groep gaat langer mee. Nu is het niet zo dat de batterij elke 160.000 kilometer 10 procent verder achteruitgaat. Zo zijn er Tesla’s bekend met 800.000 kilometer op de teller, waarbij de accucapaciteit nog altijd 80 procent bedraagt. Die relatief geringe teruggang is te verklaren door het feit dat de batterijen vooral in de eerste 80.000 kilometer de grootste terugval in capaciteit krijgen, daarna is de afname klein. Bovendien hebben batterijen van elektrische auto’s vaak een garantieduur van meer dan 160.000 kilometer (of 8 jaar).

#2 Wanneer wordt elektrisch rijden écht goedkoper?

Gemiddeld worden de lithium-ion batterijen die gebruikt worden in elektrische auto’s 7 procent goedkoper per jaar. De afgelopen jaren was die stijging zelfs groter, als we hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft mogen geloven. In een artikel van het AD zegt hij dat de prijzen van batterijpakketten nu 15 procent per jaar dalen. In 2024 zal de elektrische auto net zo duur zijn als een benzineauto, denkt Van Wee. De aanschafprijzen liggen over vijf jaar nog wel hoger, maar als je het onderhoud en de andere gebruikskosten meerekent, dan betaal je net zo veel. Na 2024 zou elektrisch rijden dus goedkoper moeten worden dan het rijden van een auto met benzinemotor.

#3 Kan het elektriciteitsnetwerk een enorme groei aan elektrische auto’s aan?

Als we massaal aan de elektrische auto’s gaan en ze ook tegelijkertijd op gaan laden, dan krijgt het elektriciteitsnetwerk het wel moeilijk, is de voorspelling. Echter is zo’n laadpiek is simpel te voorkomen. ’s Nachts laden kan bijvoorbeeld veel goedkoper worden gemaakt dan overdag laden, maar ook de technologie kan ons een handje helpen. Slimme elektrische auto’s en intelligente laadstations verdelen de beschikbare stroom netjes over de aangesloten EV’s. Zo kan er nooit overbelasting van het netwerk ontstaan.

#4 Wie gaat winnen? De elektrische auto met batterij of de waterstofauto?

De elektrische auto met batterij (BEV) ontwikkelt zich razendsnel. Ze worden rap goedkoper, de actieradius neemt toe en supersnelladen is over een paar jaar behoorlijk wijdverspreid. In 2025 laad je in 20 minuten tijd een actieradius van 500 kilometer, is de voorspelling. Opvallend genoeg denkt de auto-industrie dat elektrische auto met batterij gaat afleggen tegen de waterstofauto. Ook dat is een elektrische auto, maar dan voorzien van een brandstofcel die tijdens het rijden de aan de pomp getankte waterstof omzet in elektriciteit. Zo is de energiedichtheid van waterstof circa honderd keer zo groot en tank je in een paar minuten honderden kilometers aan rijbereik. Dan kan geen BEV tegenop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *