Een tweede leven. Dit gebeurt er met EV-batterijen als ze zijn afgedankt

tweede leven ev-batterij

De meeste elektrische auto’s die rondrijden zijn nog gloednieuw. Maar na verloop van tijd zit hun levenscyclus er toch op. Wat gebeurt er dan met het batterijpakket?

Elektrische auto’s zijn in aanschaf nog altijd flink duurder dan conventioneel aangedreven auto’s. Dat komt door het batterijpakket. Dat is kostbaar. Ook als de elektrische auto na z’n levensduur naar de recycleraar gaat, blijft dat batterijpakket een deel van z’n waarde behouden. Een afgedankte accu kan namelijk nog prima dienst doen in een energie-backup systeem. Dat is een verzameling van batterijen die bijvoorbeeld als noodhulp dienen als plots de stroom uitvalt. De Johan Cruijff Arena heeft zo’n systeem. Een gigantische ‘powerbank’ met het equivalent van 280 oude Nissan Leaf-accu’s zorgt in Amsterdam voor tijdelijke elektriciteit, mocht er met het reguliere netwerk iets misgaan tijdens een wedstrijd of concert. Het energie-backup systeem vervangt sinds 2016 het voorgaande systeem met dieselgeneratoren.

Second life

Oude EV-accu’s zijn zo geschikt voor een tweede leven, omdat de afgedankte lithium-ion batterij tot nog wel tien jaar dienst kan doen als opslag- en afgiftemedium voor energie, aldus een rapport van het Amerikaanse Bloomberg. Zeker in de toekomst zullen dergelijke second life-toepassingen alleen maar toenemen. Bloomberg zegt in het rapport dat vanaf 2025 jaarlijks 3,4 miljoen gebruikte accu’s de second life-markt binnenstromen.

Off-grid

De afgedankte EV-batterijen vinden niet alleen hun weg naar voetbalstadions, maar ook naar netwerken waar trolleybussen hun elektriciteit vandaan halen. En naar systemen die complete woonwijken ‘off-grid’ laten draaien. Dat is prettig bij stroomstoringen, maar kan ook een uitkomst bieden na natuurrampen. In Japan gebruikt Toyota de accu’s uit haar auto’s in de fabrieken als energie-back-upinstallatie.

Re-use

Naast second life of ‘re-purposing’ kunnen oude batterijen ook hergebruikt worden in andere elektrische auto’s. Dan spreekt men niet van second life, maar van ‘re-use’ of hergebruik. Op basis van intensieve testen bepalen gespecialiseerde bedrijven of de binnengekomen gebruikte accu’s nog voldoende fut hebben. Een belangrijke partij in de re-use van EV-batterijen is Spiers New Technologies in het Amerikaanse Oklahoma en het Nederlandse Ede. De grote man achter dit innovatieve bedrijf is de Nederlander Dirk Spiers. Bedrijven als Spiers New Technologies doen ook aan ‘re-manufacturing’. Soms kan een kapot gewaande accu door middel van een kleine reparatie of vervangend onderdeel er nog jaren tegenaan. Re-manufacturing is, vanzelfsprekend,  stukken goedkoper dan een compleet nieuwe accu.

Metalen terugwinnen

Als ‘re-purposing’ (een tweede leven als stationair gebruik) en ‘re-use’ (van EV naar EV) geen uitkomst bieden, dan is er altijd nóg een optie: smelten. Bij het Belgische Umicore hebben ze een uniek proces ontwikkeld om zo uit lithium-Ion (li-ion) batterijen de kostbare metalen te winnen. De faciliteit van Umicore in Hoboken heeft een capaciteit van 7.000 ton; ofwel 35.000 EV-batterijen. In de smelter worden een legering en een slak gescheiden. In de legering zitten waardevolle metalen als kobalt, nikkel of koper, die men later terugwint. En de slak wordt weer toegevoegd aan nieuwe lithium-stromen. Daar wordt vervolgens weer lithium uit herwonnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *